This working paper discusses the need for a social insurance for employment system that takes gender equality into account. We argue that a social insurance system that considers risk differences and intergender needs plays an important role in protecting women and men from poverty and economic vulnerability. Recognising unpaid care work is an initial step to create a gender-responsive social i…
Pedoman Pelaksanaan Jaminan Pemeliharaan Kesehatan Masyarakat Miskin (ASKESKIN) 2007 disusun sebagai panduan teknis bagi pemerintah pusat dan daerah, serta penyedia layanan kesehatan dalam menjalankan program ASKESKIN. Program ini bertujuan untuk memberikan akses layanan kesehatan yang memadai dan merata bagi masyarakat miskin di Indonesia. Pedoman ini mencakup berbagai aspek penting dari pelak…
The number of memberships in the social insurance for employment program (Program Jaminan Sosial Ketenagakerjaan) continues to increase every year, although it is still below the government’s target-especially for the BPU (Bukan Penerima Upah) or informal worker segment.2 By 2020, the number of active members in the PU (Penerima Upah) or formal workers segment was 19.6 million members, while …
Jumlah peserta program jaminan sosial ketenagakerjaan1 terus menunjukkan peningkatan dari tahun ke tahun, meski masih berada di bawah target pemerintah terutama untuk segmen BPU (Bukan Penerima Upah) atau pekerja informal.2 Hingga tahun 2020, jumlah peserta aktif di segmen PU (Penerima Upah) mencapai 19,6 juta peserta, sedangkan di segmen BPU hanya 2,5 juta. Jumlah total peserta aktif di semua …
In 2005, the government committed to providing health insurance for the poor with the launch of the Jamkesmas (Jaminan Kesehatan Masyarakat or Public Health Insurance) programme. That programme has now begun a new chapter in the evolution towards universal health coverage. On January 01, 2014, the Government of Indonesia launched JKN (Jaminan Kesehatan Nasional or National Health Insurance), wh…
kesetaraan gender. Kami berargumen bahwa sistem jaminan sosial yang mempertimbangkan perbedaan risiko dan kebutuhan antar gender memegang peran penting dalam melindungi perempuan dan laki-laki dari kemiskinan dan kerentanan ekonomi. Mengakui adanya kerja perawatan tak dibayar merupakan langkah awal untuk menciptakan jaminan sosial ketenagakerjaan yang responsif gender. Hasil analisis data SA…
This series is produced by the Health, Nutrition, and Population family (HNP) of the World Bank's Human Development Network (HDN). The papers in this series aim to provide a vehicle for publishing preliminary and unpolished results on HNP topics to encourage discussion and debate. The cost of a health insurance program will largely be determined by the size and composition of the covered popula…
Penyakit tidak menular (PTM) katastropik telah menjadi penyebab kematian utama di dunia dengan prevalensi yang terus meningkat pada kelompok usia produktif. Peningkatan terjadi tidak saja di negara maju, melainkan juga di negara berkembang. Beban ekonomi karena PTM diestimasikan mencapai $4,47 triliun atau setara dengan $17.683 per kapita dari 2012 hingga 2030 (Bloom et al., 2015).
Social health insurance in Indonesia dates from the 1990s but recently in 2014, the government announced its ambition to achieve universal coverage within five years. Jaminan Kesehatan Nasional (JKN) integrates all existing social health insurance schemes under one manager and one payer, the central Ministry of Health. Compared to previous schemes, JKN offers more generous benefits and can be a…